Isnin, 24 Ogos 2015

PETUA ATASI CIRIT BIRIT

Assalamualaikum....

Hari ini nak bercerita tentang cirit birit..

Pernah kena cirit birit?? kerap kena cirit birit?? terlalu kerap kena cirit birit

Iza nak cerita pengalaman iza semasa mengandung Fatihah & Zahraa.. kedua-duanya iza pernah alami cirit birit yang amat teruk...
Masa usia kandungan 7 bulan iza mengandungkan Fatihah iza alami cirit birit. Badan dah letih lesu.. confirm air dalam badan da semakin berkurangan.. mana taknya.. setiap masa pergi melawat tandas..
Masa usia kandungan 5 bulan mengandungkan Zahraa juga iza alami keadaan yang sama.. kali ni paling teruk sebab kerap melawat tandan dan muntah-muntah.. makanan semua tak boleh nak masuk... korang yang pernah rasa memang taubatla nak makan makanan yang bukan-bukan... ye la masa mengandung semua benda nak dimakan..




 APA PUNCA CIRIT  BIRIT??? DIMANA IANYA BERMULA???



Iza nak bagi tips apabila diserang cirit- birit. Apa yang perlu dan apa yang tidak?

1. Berhenti semua makanan - Kecuali bubur nasi kosong bersama sup (tanpa lauk) dan bubur nasi bersama sup kosong dan telur rebus sahaja

2. Makan pisang untuk tenaga segera

3. Minum Air Garam Rehidrasi (ORS) dilarut dalam rebusan air barli tanpa gula atau dilarut dalam air suam

4. Makan kentang lenyek (Mash potato)

5. Selepas 2 jam, anda digalakkan untuk "challenge" usus dengan air kacang soya atau air barli dicampur dengan gula

6. Tidak digalakkan untuk "challenge" usus anda dengan roti, air susu, milo atau horlicks (malt). Roti mengandungi yis dan gluten yang tidak mudah dihadam oleh susu yang meragam.


Apa yang iza buat sekiranya mengalami cirit birit???

1. Iza akan ambil bubur kosong bersama dengan sup panas.. paksa juga untuk menelan walaupun dah takde daya...

2. Pisang... kalau takde pisang iza akan makan je la apa pun jenis buah yang ada..hihi... iza amik ESP je untuk tambah tenaga iza..

3. Minum air garam?? Iza amik Performance Drink dan Nutriferon.. ianya bagi mengelakan daripada badan terus dehidrasi akibat daripada kerap melawat ke tandas & pengeluaran air y'ang banyak. Nutriferon pulan meningkatkan lagi sistem imun dalam badan.

4. Makan kentang lenyek?? Kalau badan pun dah tak bertenaga macam manalah nak beli kentang lenyekkan..

5. "Challenge" perut dengan air soya. So, iza ambil ESP (Soy Protein Isolate Powder). Iza shake2 dengan air suam dan minum...

Cirit birit ni takkan hilang dalam masa yang sekejap.. Ia memakan masa mungkin 2 hingga 3 hari. sedikit demi sedikit cirit birit akan pulih.. Memperbaiki usus kembali kepada normal mengambil masa juga..

So, untuk persediaan awal apa yang perlu ada dirumah sebagai stok vitamin saya untuk masalah cirit birit ni adalah :-

1) ESP (Soy Protein Isolate Powder)
2) NUTRIFERON
3) PERFORMANCE DRINK


ESP


NUTRIFERON


PERFORMANCE DRINK

Jika anda ingin memilik ketiga-tiga supplement ini boleh terus hubungi iza yer... InsyaAllah iza akan berikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda...



Siti Rohaiza Abu
Id : 886680
013-7825180

 TUNGGU DULU!!!!!! ADA LAGI UNTUK ANDA!!!!

MENDAFTAR SEBAGAI AHLI BARU DENGAN PEMBELIAN SERENDAH RM27.50 ANDA LAYAK UNTUK MENERIMA VITALEA PERCUMA!!!!!!

BEST BUKAN????? JANGAN LEPASKAN PELUANG INI YANG AKAN TAMAT  PADA OKTOBER 2015... 







Tiada ulasan:

Catat Komen