Isnin, 30 Mac 2015

PERKEMBANGAN ANAK - KEMAHIRAN MOTOR ANAK ANDA

Assalamualaikum...

Bagaimana keadaan kesihatan dan perkembangan anak anda sekarang??? 
Tahu tak setiap perkembangan anak-anak bermula dari mereka lahir sehingga meningkat usia mereka?

Ok jangan risau sebab iza nak kongsi bersama ibu bapa sekalian berkenaan PERKEMBANGAN ANAK dari segi KEMAHIRAN MOTOR ANAK... InsyaAllah ianya dapat menambah sedikit ilmu bagi anda.. 

'Kemahiran Motor' merupakan tindakan- tindakan yang melibatkan penggunaan otot-otot anak anda. Ia boleh di kategorikan sebagai kemahiran motor kasar (pergerakan besar yang dilakukan menggunakan tangan,kaki, tapak kaki atau seluruh tubuh. Contohnya merangkak, berlari dan melompat) dan kemahiran motor halus (tindakan 'kecil') yang melibatkan manipulasi seperti memegang objek dengan jari dan ibu jari).

DARI SATU HINGGA DUA

Sebagai panduan,jadual perkembangan kemahiran motor bagi umur 1 hingga 2 tahun adalah disenaraikan dibawah. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa anak anda adalah seorang individu yang unik dan kemahiran motornya mungkin tidak tepat seperti yang tertera di dalam jadual.


PERHATIAN : Jika anak anda menunjukkan pencapaian yang lambat berdasarkan jadual ini, atau jika anda mempunyai sebarang kebimbangan,dapatkan nasihat pakar pediatrik anda


Terima kasih kerana terus membaca blog iza...  

sumber : Majalah Pengasuhan Positif  
Oleh    : Dr. Rajini Sarvananthan, Pakar Pediatrik Perkembangan Anak-Anak 

INGIN DAPATKAN SUPPLEMENT SHAKLEE???
BOLEH TERUS HUBUNGI NOMBOR DIBAWAH :

Siti Rohaiza Abu
Sid No : 886680
No. Tel :013-7825180
Email : rohaiza.siti@gmail.com
FB : Siti Rohaiza

Tiada ulasan:

Catat Ulasan